Page 4 - Gazeta PIAP
P. 4

04 |                                      BEZPŁATNA GAZE TA POLSKIE J IZBY AR T YKUŁÓ W PROMOCYJNYCH

          Z życia Izby...             Z rynku...                     Edukacja i szkolenia           Lifestyle                     Kalendarz wydarzeń
                                       Strona 5                      Strona 11                     Strona 14                    Strona 16



        Pandemia nowych możliwości                                                                 którzy do tej pory niestety nieco ginęli w tłu-  agencji  reklamowej  „GadżetPL”.  Optymizm
                                                                                                                                  jest jeszcze umiarkowany, bo wolumen sprze-
                                                                                                   mie. – mówi Aneta Niciak - Postawiliśmy na ja-
                                                                                                   kość, a nie ilość – jednocześnie eliminując kon-
                                                                                                   takty handlowe, które stanowiły jedynie hamu-  daży jest dużo niższy od tego z roku ubiegłego,
                                                                                                                                  ale powoli rośnie. - Odnotowujemy stopniowe,
                                                                                                   lec i obciążenie dla firmy – jakkolwiek źle by to  powolne  zainteresowanie  naszym  produktem
        Mimo, że pierwsze echa z Chin dochodziły do nas już w grudniu, wiosenna fala pandemii nagle i brutalnie   nie zabrzmiało. Sądzę, że większość firm z na-  jednak do sytuacji sprzed połowy marca jesz-
        zamroziła całą polską gospodarkę. Dla większości firm z branży reklamy wiosna była kompletnym postojem,   szej branży taki proces restrukturyzacji ma już  cze daleka droga – mówi Paweł Niciak, Współ-
                                                                                                   za sobą. Jesteśmy producentem, więc „krojenie  właściciel REFLOACTIVE NICIAK GROUP.
        nie obyło się bez rewizji kosztów i zwolnień, ale pojawiły się też nowe perspektywy. Czego nauczyła nas   ofert na miarę” to nasza specjalność. Myślę,  Podobnie widzą sytuację inni gracze. - Sytuacja
        pandemia i jak się zmienił krajobraz biznesowy w reklamie?                                 że wszystkie firmy produkcyjne odczuły znacz-  na rynku reklamowym, szczególnie jeśli chodzi
                                                                                                   ny progres w stosunku do czasu sprzed kryzysu,  o rynek agencyjny, tak naprawdę nie wróciła
                                                                                                   gdy produkty chińskie dosłownie zalewały ry-  do normy. Tak to oceniam z perspektywy tego,
                                                                                                   nek europejski. – dodaje Aneta Niciak. Produ-  co było w ubiegłym roku. Stanowi to ok. 50%
          W pierwszej fazie sprzedaż upominków re-  dy  dział,  w  razie  objęcia  kwarantanną,  miał  -  Co  wtorek  spotkaliśmy  się  w  grupie  po-  cenci musieli także zmierzyć się z wyzwaniem  wartości  tych  obrotów.  Trzeba  jednak  zazna-
        klamowych spadła do zera. Na firmach z branży   swój backup. Miało to na celu uniknięcie za-  nad 120 osób na webinarze, a każdy poświę-  zapewnienia bezpieczeństwa, zarówno produk-  czyć wzrost sprzedaży w sektorze sklepów in-
        sytuacja wymusiła szereg środków zaradczych,   mknięcia całej firmy w przypadku zarażenia ja-  cony był innej tematyce opartej oczywiście na   cji, jak i odbioru towaru. - Na produkcji wpro-  ternetowych  oraz  hurtowni  odzieży  reklamo-
        żeby przetrwać ten ciężki okres zupełnego za-  kiegoś pracownika. Druga część działań sku-  gadżetach reklamowych. W myśl hasła – NIE    wadziliśmy wszelkiego rodzaju procedury pre-  wej. – dodaje Tomasz Bylczyński, właściciel
        mrożenia. Dotyczyły one zarówno organizacji   piła się w 100% na Klientach w ramach po-  NARZEKAMY - DZIAŁAMY, zaczęliśmy docie-  wencyjne rozprzestrzenianiu się wirusa. Klienci  Ies Polska. Firmy z branży jednak spodziewały
        sprzedaży, jak i pracy w firmach, żeby zapewnić   mocy  odbudowywania  sprzedaży.  –  dodaje  rać na rynku do coraz większej grupy odbior-  odbierający swoje zamówienia stacjonarnie we  się takiego powolnego odmrożenia, bo pande-
        bezpieczeństwo pracownikom. - Rewizja kosz-  Niewiadomska.  Firma TEXET,  podobnie  jak  ców, robiąc to jednocześnie w bardzo bezpiecz-  Wrocławiu, umawiali się telefonicznie na kon-  mia przede wszystkim zostawiła po sobie spo-
        tów, skierowanie części pracowników do pra-  inni gracze, zaczęła od optymalizacji kosztów  ny sposób. Brak spływających zamówień, a co   kretną godzinę, dbając o to, aby w punkcie od-  ro lęku do wszelkich inwestycji, zwłaszcza że
        cy  zdalnej,  zapewnienie  załodze  pozostającej   i  negocjowania  z  pracownikami,  ale  podjęto  za tym idzie mało pracy, zmobilizował nas do   bioru znajdowała się maksymalnie jedna oso-  wirus nie został jeszcze zażegnany. - Po nało-
        w firmie wszystkich środków ochronnych: ma-  także inne decyzje. - Po stronie produktowej  samodzielnego wychodzenia do klientów. Licz-  ba. – wspomina Michał Błauciak z IdeaShirt.pl.  żeniu tak dużych restrykcji na gospodarkę spo-
        seczek, środków dezynfekujących i rękawiczek.   i marketingowej podjęliśmy decyzję o niedru-  ba telefonów wychodzących drastycznie wzro-  Czas pandemii był także poligonem dla re-  dziewaliśmy się, że dopiero we wrześniu będą
        – wymienia pierwsze działania Aneta Niciak,   kowaniu w tym roku katalogów, będą dostępne  sła, a celem rozmów nie była głównie sprzedaż,   lacji między firmami, okazją do okazania so-  możliwe pierwsze ruchy odmrażające. Rzeczy-
        CEO  w  REFLOACTIVE  NICIAK  GROUP     w wersji elektronicznej w sezonie jesień/zima.  tylko  rozmowa  z  drugim  człowiekiem  opar-  lidarności  i  zrozumienia,  bo  wszyscy  uczest-  wistość  jednak  potoczyła  się  inaczej  i  sprze-
        - Jednocześnie bardzo zadbaliśmy o pozytyw-  W okresie spadku sprzedaży największą bolącz-  ta na zrozumieniu. Teraz te relacje procentu-  nicy rynku znaleźli się w niebezpiecznej sytu-  daż  gadżetów  zaczęła  się  podnosić  zarów-
        ną atmosferę pracy w naszej firmie, po krót-  ką jest słabiej rotujący stok oraz nowe dosta-  ją, a Klienci wracają, doceniając naszą ciężką   acji. Na szczęście wiele firm oparło o to swo-  no w czerwcu, jak i w lipcu. Oczywiście nało-
        kim czasie okazało się, że dla naszych pracow-  wy z fabryk, które są w trakcie realizacji… tutaj  pracę i zaangażowanie, ale też oryginalne po-  ją strategię marketingową. - To, co było dla nas  żył się na to okres urlopowy, który co roku jest
        ników praca w biurze, razem z kolegami, jest   staraliśmy się razem z naszą grupą NWG prze-  mysły, jakimi ich zaskakiwaliśmy. Dodatkowo   najważniejsze, to pomoc dla naszych klientów  dużym spowolnieniem w branży. Liczymy jed-
        bardzo istotna w psychologicznego punktu wi-  suwać w czasie poszczególne zamówienie w fa-  uruchomiliśmy na kanale YouTube cykl prezen-  agencji reklamowych. Bardzo szybko wdroży-  nak, że już od września uda się nam wrócić do
        dzenia. Wszyscy wyrazili zgodę na stosowanie   brykach. – opowiada Tomasz Barudin, Dyrek-  tacji gadżetów reklamowych, a na naszej stro-  liśmy pakiet/tarczę „TEXET Ramię w Ramię”  obrotów sprzed pandemii. – zakłada Gabriela
        procedur bezpieczeństwa, ale pod warunkiem   tor ds. marketingu i sprzedaży w Texet Poland.   nie internetowej w zakładce do pobrania nasi   dla  najbardziej  lojalnych  odbiorców,  w  któ-  Niewiadomska z firmy PAR BAKUŁA.
        pracy w firmie, na miejscu. Zadbaliśmy oczy-                 Klienci mają przygotowane gotowe materiały,   rym znalazł się pakiet bonusowy SODEXO, wy-  Niestety, z punktu widzenia branży reklamo-
        wiście o to, aby osoby poruszające się komu-  Jak wykorzystać kryzys  z których bezpłatnie mogą korzystać – mówi   dłużyliśmy  terminy  płatności  dla  wybranych  wej, duże straty w dalszym ciągu powoduje za-
        nikacją miejską pracowały jednak zdalnie, aby   Pandemia, jak każde trudne doświadczenie,  Niewiadomska.  klientów  oraz  obniżyliśmy  koszty  transportu  hamowanie rynku eventowego. - Podczas pan-
        nie stwarzać zagrożenia dla pozostałej załogi.   wyzwala  trochę  ze  sztampowego  myślenia,   W  okresie  zamrożenia  kontaktów  bezpo-  dla małych zamówień.  Wyszliśmy z założenia,  demii wielokrotnie wymienialiśmy się opiniami
        – mówi Aneta Niciak. Wiele firm z branży sta-  w jakie wtłacza okres stabilizacji i dobrobytu,  średnich na znaczeniu zyskały wszelkie inter-  że w czasie kryzysu musimy się bardziej otwo-  wśród zaprzyjaźnionych firm konkurencyjnych
        rała się dopasować asortyment do aktualnych   narzuca nowy styl zarządzania, ale też pokazuje  netowe narzędzia do organizacji spotkań i kon-  rzyć na rynek, a nie „usztywniać” nasze dzia-  oraz agencji reklamowych i większość z nas jest
        potrzeb rynku, stawiając oczywiście na środ-  perspektywę nowych możliwości. - Pandemia  ferencji. - Od lat stawialiśmy na indywidual-  łania.  Jesteśmy przekonani, że klienci to za-  tego samego zdania: tak długo, jak nie wróci do
        ki ochrony osobistej i dezynfekujące. - Przez   i wszelkiego rodzaju kryzysy to momenty w na-  ną obsługę naszego klienta, kompleksowe do-  uważyli i będzie to miało pozytywny długoter-  działalności szeroko pojęta branża „eventowo-
        pierwsze  tygodnie  skoncentrowaliśmy  się  na   szej firmie, które bardzo dużo nam pokazują.  radztwo i opiekę dedykowanego account ma-  minowy efekt w naszych relacjach. – opowiada  szkoleniowo-integracyjno-sportowa-etc-etc”,
        ukierunkowaniu  biznesu  na  produkty  związa-  – przyznaje Tomasz Bylczyński, właściciel Ies  nagera. Nie zmieniliśmy w tym względzie stra-  Tomasz Barudin z firmy TEXET.  tak  długo  nasza  sprzedaż  będzie  „kulała”  –
        ne z pandemią; rozlewaliśmy płyny na magazy-  Polska - W tym przypadku to także było nama-  tegii,  byliśmy  w  stałym  kontakcie  bezpośred-  Kryzys  jaki  wywołała  pandemia  otworzył  mówi Tomasz Barudin - Wyobraźmy sobie, że
        nie, produkowaliśmy żele reklamowe, zaimpor-  calne. Jest to czas obserwacji i aktywnego dzia-  nim z naszymi klientami. Spotkania z innymi   firmy  na  okazywanie  empatii  i  zrozumienia  pod każde małe szkolenie, wyjazd firmowy, ma-
        towaliśmy  ogromną  ilość  maseczek.  –  wspo-  łania. Kojarzy mi się taka sytuacja, w której ko-  przedsiębiorcami  przenieśliśmy  na  platformę   sobie nawzajem. Dysponując możliwościami,  raton itp. firmy zamawiały poprzez nasze agen-
        mina  pierwszą  fazę  pandemii  Przemysław     bra przed atakiem zamraża ofiarę. Nie chcieli-  zoom - to świetne narzędzie, które doskonale się   parkami maszynowymi i produktami, przedsię-  cje: koszulki, notatniki, kubki, długopisy etc…
        Wojciechowski  z  firmy  AWMIG  sp.  z  o.o.   śmy zostać ofiarą lęku, tylko zaczęliśmy dzia-  sprawdza w tych niełatwych czasach. – mówi   biorcy angażowali się w różnego rodzaju akcje  i nagle to wszystko zostało wyłączone. Z per-
        Podobnie  zareagowała  Agencja  Reklamowa     łać. Klienci w większości przypadków zareago-  Przemysław Wojciechowski z AWMIG.   pomocy. - Podczas pandemii zauważyliśmy, że  spektywy  ostatnich  3  miesięcy  można  powie-
        „GadżetPL”.  -  Działania  jakie  podjęliśmy  to   wali na kryzys właśnie takim lękiem. Naszym   Nadzieją są także te branże, które najmniej   ludzie chcą sobie pomagać i chętniej angażują  dzieć, że sprzedaż delikatnie się podnosi z głę-
        wprowadzenie do sprzedaży maseczek ochron-  zadaniem  było  przede  wszystkim  uspokojenie  ucierpiały na wirusie, a wręcz na nim zyskały   się w różnego rodzaju zbiórki oraz akcje chary-  bokiego dołka, ale dalej jest to dalekie od nor-
        nych, starając się dawać konkurencyjne ceny   Klientów i przekazanie im takich możliwości,  i tu także otworzyły się perspektywy dla upo-  tatywne. – mówi Michał Błauciak z IdeaShirt.  malności.  Myślę, że kwartał 3 i 4 tego roku
        oraz mailingu do wszystkich obecnych klientów   które pozwalają w tej trudnej sytuacji działać.  minków. - Nie wszystkie branże są w złej sytu-  pl - Sami również postanowiliśmy pomóc i za-  pokaże nam do jakiego poziomu rynek gadże-
        firmy zarówno z tą informacją, jak i promocja-  Jeśli chodzi o sposób komunikacji to droga te-  acji, więc my musimy poszukać nowych ryn-  oferowaliśmy drukowanie bannerów z hashta-  towo-tekstylny będzie w stanie się podnieść. –
        mi na dotychczasowe produkty. – mówi Monika   lefoniczna, e-mail, zrezygnowaliśmy z kontaktu  ków zbytu dla naszych pomysłów i to wszelkimi   giem #zostanwdomu za 1 zł oraz wprowadzili-  podsumowuje Barudin.
        Nytko, Właściciel „GadżetPL”.  bezpośredniego. Telefon był najskuteczniejszym  dostępnymi środkami akceptowalnymi dla na-  śmy do swojej oferty tematyczny kubek, z które-  Budujące jest to, że firmy z branży reklamo-
          Wybuch epidemii wymusił na firmach dy-  narzędziem. – mówi Tomasz Bylczyński.   szych klientów. Wiemy, że "bez reklamy pienią-  go część kwoty sprzedaży przekazywaliśmy na  wej przetrwały wiosenną burzę, wykazując się
        wersyfikację  pracy,  zmiany  organizacyjne,   W  momencie,  kiedy  zabrakło  możliwości  dze robi się tylko w mennicy" i nasi odbiorcy   ogólnopolską zbiórkę dla pracowników sekto-  ogromną  kreatywnością  w  działaniu,  świetną
        były  to  zupełnie  nowe  doświadczenia,  więc   bezpośrednich spotkań, firmy z branży rekla-  będą zmuszeni sięgnąć po naszą pomoc, a re-  ra medycznego. – dodaje Błauciak.  intuicją biznesową, powołując szereg bizneso-
        każdy  kierował  się  własną  biznesową  intu-  mowej  musiały  wykorzystać  swoją  kreatyw-  klama upominkowa to reklama tania i kierun-  wych inicjatyw. Tam, gdzie nie dało się dotrzeć
        icją. - Klienci początkowo wstrzymali prawie   ność w organizowaniu innego rodzaju prezen-  kowa,  więc  skuteczna.  –  podkreśla  Jarosław   Powoli, ale do przodu  bezpośrednio, pomogły narzędzia internetowe,
        wszystkie zamówienia na gadżety. – opowiada   tacji produktów. W tej branży jednak pomysło-  Niemiera z firmy Pro-activ.   Po zdjęciu przez rząd restrykcji rynek po-  tam, gdzie sprzedaż spadła to zera, otworzyły
        Gabriela  Niewiadomska,  Dyrektor  ds.  sprze-  wości nie brakuje, a z pomocą oczywiście przy-  Dużą elastycznością wykazywali się zwłasz-  woli zaczyna łapać oddech. Niestety, efektem  się nowe rynki zbytu. Sytuacja wymusiła inne
        daży  i  marketingu  w  PAR  Bakuła  - Podjęli-  szedł Internet. - Ze względu na fakt, że zbloko-  cza producenci artykułów promocyjnych, któ-  wiosennej burzy jest poczucie lęku, które cały  podejście do klienta, większą empatię i zrozu-
        śmy zatem dwa rodzaje działań. Pierwsze we-  wana  została  całkowicie  możliwości  spotka-  rzy musieli szybko dopasować ofertę do aktu-  czas pokutuje wśród klientów. - Klienci zaczę-  mienie, ale pogłębiła też relacje między uczest-
        wnątrz firmy, mające na celu ochronę nas sa-  nia się face to face, zaproponowaliśmy naszym  alnych potrzeb rynku. - Dokonaliśmy selekcji   li ponownie powoli jak na razie, ale jednak już  nikami rynku i przyniesie to efekty w przyszłej
        mych,  polegające  na  podziale  całej  załogi   Klientom prezentacje gadżetów on-line. – opo-  naszej oferty i zakresu usług, skupiliśmy się na   coś zamawiać, wracać z zapotrzebowaniem na  współpracy.

        w PAR BAKUŁA na dwa zespoły, tak aby każ-  wiada Gabriela Niewiadomska z PAR Bakuła  lepszej obsłudze wyselekcjonowanych klientów,   gadżety. – zauważa Monika Nytko, Właściciel  ■ Joanna Muszyńska
   1   2   3   4   5   6   7   8   9