Page 10 - Gazeta PIAP
P. 10

10 |                                      BEZPŁATNA GAZE TA POLSKIE J IZBY AR T YKUŁÓ W PROMOCYJNYCH

        Z życia Izby...                 Z rynku                      Edukacja i szkolenia           Lifestyle                     Kalendarz wydarzeń
         Strona 2                                                    Strona 11                     Strona 14                    Strona 16




                                                                      Reklama w czasach


                                                                      zarazy vol.2





                                                                      W ostatnim numerze na podstawie analizy opublikowanej przez agencję reklamową DDB przedstawiliśmy
                                                                      pandemiczny krajobraz rynku reklamowego. Przypomnijmy, iż eksperci doradzali markom
                                                                      podczas pandemii elastyczne podejście do biznesu. - Kluczowe jest wyjście z typowej roli biznesu,
                                                                      niekoncentrowanie się na sprzedaży – alarmowali. - Po ustaniu epidemii rynek wejdzie w fazę odradzania.
                                                                      Celem biznesu będzie przekucie poprawy nastrojów i potrzeby konsumpcji na odrobienie strat – wyjaśniali.
                                                                      Tymczasem odmrażanie gospodarki jeszcze się nie zakończyło a rząd już w sierpniu, w 19 powiat ponownie
                                                                      wprowadził wiosenne restrykcje. Druga fala wirusa miała nadejść jesienią, lecz stało się to szybciej, niż
                                                                      wszyscy przypuszczali. To może oznaczać, że powrócimy także do pandemicznych nawyków, a to ważna
                                                                      informacja szczególnie dla mikro i małych firm.



                                                                                                                                 ba mikro firm, aby w 2020 r. przekroczyć
                                                                                                                                 o 20% stan z 1999 r. i jest to spowodo-
                                                                                                                                 wane, właśnie silną presją na utrzymanie
                                                                                                                                 odpowiednio wysokiego statusu społecz-
                                                                                                                                 nego – czytamy w raporcie.
                                                                                                                                   Jak wyjaśnia autor raportu Waldemar
                                                                                                                                 Izdebski, Prezes Polskich Badań Czytel-
                                                                                                                                 nictwa, z badania wynika, że dla właści-
                                                                                                                                 cieli mikro i małych firm, kwestia statu-
                                                                                                                                 su jest kwestią priorytetową, ważniejszą
                                                                                                                                 nawet  od  własnych  zarobków  czy  dłu-
                                                                                                                                 gofalowego  prosperowania  przedsię-
                                                                                                                                 biorstwa.  I  tak  z  jednej  strony  właści-
                                                                                                                                 ciele  są  w  stanie  szybko  uciąć  wydat-
                                                                                                                                 ki  na  strategiczne  sektory  działalności
                                                                                                                                 firm takie, jak: marketing, obsługa praw-
                                                                                                                                 na  czy  w  końcu  inwestycje  w  pracow-
                                                                        Z  raportu  przedsiębiorców  Polskie-  docelowej. W grupach właścicieli kupują-  ników, a z drugiej strony nie rezygnują
                                                                      go  Badania  Czytelnictwa  wynika  bo-  cych luksusowe marki zegarków oraz bi-  z  indywidualnych  zakupów  marek  luk-
                                                                      wiem, że w okresie pandemii, w stosun-  żuterii najwyższe czytelnictwo mają Twój  susowych i premium. - Ważnym aspek-
                                                                      ku do 2018 r., oglądalność telewizji wzro-  Styl i Glamour (od 17% do 20%). Wyso-  tem jest też silne powiązanie kwestii sta-
                                                                      sła z 68% do 92%, a czytelnictwo prasy   kie czytelnictwo w tych grupach uzyskują  tusowych z kulturowymi – właściciele mi-
                                                                      z 54% do 65%. Ponadto raport Reutersa   także pisma people, np.: Viva 22%-25%.  kro  i  małych  firm  czytają  statystycznie
                                                                      potwierdza, że podczas wiosennej kwa-  Aby sprawdzić, jak bardzo opłaca się  więcej prasy niż ogół Polaków i nie re-
                                                                      rantanny dużym zaufaniem cieszyły się   inwestować  w  reklamę  prasową  PBC  zygnują  z  tej  aktywności,  pomimo  wid-
                                                                      media lokalne. Nagle influencerzy, wia-  stworzyło  społeczną  klasyfikację  wła-  ma dużego kryzysu gospodarczego. Bie-
                                                                      domości od znajomych, przestały być dla   ścicieli firm, wzorując się na międzyna-  żąca znajomość treści prasowych jest dla
                                                                      nas tak ważne, jak przed wybuchem pan-  rodowej klasyfikacji social grades. PBC  nich silnym elementem zachowania wła-
                                                                      demii, ludzie mieli bowiem potrzebę do-  wyodrębniło cztery kategorie właścicie-  snego wizerunku. To dzięki czytaniu pra-
                                                                      trzeć do rzetelnych wiadomości.  li mikro i mały firm, nadając im określa-  sy  mogą  zachować  odpowiedni  poziom
                                                                                                    nia klas w sensie socjologicznym. Klasy  elokwencji i obycia, pokazując się w to-
                                                                      Prasę drukowaną lubi czytać klasa   mają hierarchiczny charakter pod wzglę-  warzystwie, jako osoby posiadające nie
                                                                      wyższa i średnia              dem  pozycji  społecznej  i  prestiżu.  Kla-  tylko specjalistyczną, wąską wiedzę na te-
                                                                        Czytelnictwo  dzienników  ogólnopol-  sa wyższa to 17% właścicieli firm, klasa  mat swojej branży, ale także znające ak-
                                                                      skich i tygodników opinii w tych grupach   średnia wyższa - 28% właścicieli, klasa  tualne trendy czy problemy na szeroko ro-
                                                                      wynosi od dwudziestu kilku do trzydzie-  średnia - 40% właścicieli oraz niższa kla-  zumianym  rynku  lub  zagadnienia  spo-
                                                                      stu kilku procent. Od 24% do 29% przed-  sa obejmuje 15% przedsiębiorców.  łeczne  –  wyjaśnia  Waldemar  Izdebski.
                                                                      stawicieli klasy wyższej czyta pisma po-
                                                                      dróżnicze,  komputerowe,  motoryzacyj-  W marketing inwestuje klasa wyższa  Skąd tak silne przywiązanie właścicie-
                                                                      ne lub z innego obszaru wiedzy. Jednak   Jak się okazuje właściciele firm trosz-  li mikro i małych firm do własnego statu-
                                                                      czy wśród nich są nasi klienci? Z rapor-  czą się o swój rozwój, ale jedynie klasa  su? - Oczywiście, można powiedzieć, że
                                                                      tu wynika, że przedsiębiorcy chcą oszczę-  wyższa planuje częściej (wzrost z 58%  po części są to indywidualne predyspo-
                                                                      dzać, ale nie na sobie. - Właściciele firm   do  67%)  podczas  recesji,  niż  w  okre-  zycje  osobowościowe  i  hierarchia  war-
                                                                      deklarują głębokie cięcia kosztów w swo-  sie  wzrostu,  podjąć  więcej  niż  3  dzia-  tości, ale przede wszystkim warto zwró-
                                                                      ich firmach, w tym kosztów wpływających   łania  marketingowe  w  firmie.  Pozosta-  cić uwagę na siłę presji społecznej. Aktu-
                                                                      na ograniczenie potencjału rozwojowego   łe  klasy  społeczne  zamierzają  zreduko-  alny stan przedsiębiorstwa, jakość świad-
                                                                      firmy przy wychodzeniu z recesji, ale sami   wać liczbę aktywności marketingowych  czonych usług i oferowanych produktów
                                                                      nie planują ograniczenia prywatnej kon-  w okresie recesji. Dobra wiadomość jest  jest oceniany niejednokrotnie przez klien-
                                                                      sumpcji – czytamy. A to oznaczać może,   jednak taka, że silna presja na utrzyma-  tów poprzez pryzmat samego właścicie-
                                                                      że  o  ile  dadzą  się  przekonać  reklamie   nie odpowiednio wysokiego statusu spo-  la firmy. Jest to tym bardziej istotny ele-
                                                                      luksusowej marki zegarów, o tyle nieko-  łecznego właścicieli firm już raz pomogła  ment w przypadku mikro i małych przed-
                                                                      niecznie przekona ich reklama, która wią-  nam wyjść z poważnego kryzysu ekono-  siębiorstw,  gdzie  to  właśnie  właściciel
                                                                      załaby się z inwestycją w ich firmę. Ra-  micznego. - Zabójczy dla polskiej przed-  jest  osobą,  która  spotyka  się  z  klienta-
                                                                      port dowodzi, że w okresie recesji właści-  siębiorczości  był  kryzys  rosyjski.  Anali-  mi, nawiązuje kontakty biznesowe i fina-
                                                                      ciele mikro i małych firm nie ograniczą   za dynamiki, jak zmieniała się liczba firm  lizuje kontrakty. Właściciel dla tego typu
                                                                      liczby kupowanych luksusowych marek   od 1999 r., pokazuje, że w 2000 r. w sto-  firm jest swego rodzaju wizytówką, przez
                                                                      produktów. I tak: co trzeci przedsiębior-  sunku do 1999 r., firm było o 2,9% mniej.  której pryzmat potencjalny klient ocenia
                                                                      ca wydający w ciągu roku ponad 10 tys.   W  2001  r.  w  stosunku  do  1999  r.  uby-  przedsiębiorstwo  jako  całość.  W  przy-
                                                                      na wyjazdy turystyczne czyta Gazetę Wy-  ło już 9% firm. Aż do 2008 r. liczba mi-  padku mikro i małych firm, które nie po-
                                                                      borczą, Newsweek, a 28% czyta Natio-  kro i małych firm nie przewyższyła sta-  siadają znanej marki, to ocena samego
                                                                      nal Geographic. Wśród kupujących nowe   nu z 1999 r. W 2009 r. kolejny kryzys fi-  właściciela wpływa na ostateczną decy-
                                                                      samochody  osobowe  33%  czytelnic-  nansowy likwiduje ponad 6% firm rok do  zję o zakupie – sumuje.
                                                                      two uzyskuje Gazeta Wyborcza, a osiem   roku. W efekcie jest ich o 5% mniej niż  ■ Zofia Smolarek
                                                                      dzienników regionalnych ma aż 22% czy-  dekadę wcześniej, przed kryzysem rosyj-  *Artykuł powstał na podstawie analizy raportu
                                                                      telnictwo w skali populacji kraju. Wśród   skim! Aż do 2011 r. polski biznes nie był   przedsiębiorcy Polskiego Badania Czytelnictwa. Z pełnym
                                                                      magazynów największe czytelnictwo ma   w stanie odbudować stanu z 1999 r. Do-  raportem można zapoznać się na stronie internetowej PBC:
                                                                      Tele Tydzień, który wskazało 28% grupy   piero od 2014 r. dynamicznie rośnie licz-  https://www.pbc.pl/raport-przedsiebiorcy/
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15